این روزها انواع شیرآلات توکار، به دلیل افزایش محبوبیت دکوراسیون های مدرن و مینیمال، طرفداران بیشتری پیدا کرده است. این نوع شیرآلات در عین سادگی جذابیت بسیاری دارد و برای سرویس های حمام و دستشویی کوچک و بزرگ مناسب است. از آنجایی که ساز و کار اصلی شیرآلات توکار در داخل دیوار قرار می گیرد، باعث خلوت تر به نظر رسیدن فضای مورد نظر می شود. البته که شیر توکار نیز مانند هر محصول دیگری مانند شمشیر دو لبه است و در کنار این نکات مثبت باید پیچیدگی هایی مانند دردسر نصب بیشتر آن نسبت به شیرآلات روکار را نیز در نظر داشته باشید. امّا شیرآلات توکار و اجزای آن چیست؟ چه نکاتی در زمان خرید بهترین شیرآلات توکار اهمیت دارد؟ تفاوت شیرآلات روکار و توکار چیست؟ در این راهنمای خرید شیرآلات توکار جنبه های مختلف و نکات مهم در مورد شیر توکار بررسی شده است تا به تصمیم گیری شما کمک کند.

شیرآلات توکار یکی از انواع شیرآلات بهداشتی است که محبوبیت بسیاری دارد. ساختار اصلی این نوع شیرآلات مانند بدنه مرکزی، بدنه دایورتر و... در درون دیوار نصب می شود و تنها بخش قابل مشاهده بر روی دیوار دسته تنظیم جریان و دمای آب است. به همین دلیل، شیر توکار مناسب ترین گزینه برای تکمیل دکوراسیون های مینیمال، ساده و شیک است. یک راهنمای خرید شیرآلات توکار می تواند در آشنایی با نکات مهم در زمان انتخاب این مدل شیرآلات مفید باشد.

شیرآلات توکار چیست؟

شیرآلات بهداشتی توکار از شیرآلات مدرن ساختمانی است که مکانیزم اصلی آن، شامل باکس (بدنه)، لوله و اتصالات مربوطه، درون دیوار نصب می شود. دسته تنظیم و کنترل جریان آب و بخش خروجی آب (آبریز، سردوش و شیلنگ توالت) بر روی سطح دیوار قابل مشاهده و استفاده است. شیر توکار ظاهری مینیمال دارد و به همین دلیل در دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار گرفته است. نکته مهم در مورد شیرآلات توکار پیچیدگی نصب و اهمیت کیفیت ساخت بدنه، لوله و اتصالات آن است که در داخل دیوار تعبیه می شود. در صورت نصب اشتباه یا بی کیفیت بودن قطعات داخلی ممکن است از نظر زمانی و مالی دچار هزینه هایی شوید که با دقت و بررسی کافی می توانید جلوی آن ها را بگیرید.

شیرآلات توکار

اجزای شیرآلات توکار

اجزای شیرآلات توکار و روکار به نوعی کار یکسانی انجام می دهند و فقط نحوه چینش، برخی اتصالات و محل تعبیه آن ها متفاوت است:

  • مهمترین بخش شیرآلات توکار بدنه مرکزی و بدنه دایورتر است. بدنه مرکزی بخشی از ساز و کار تمام انواع شیرآلات توکار از جمله روشویی، توالت و حمام است و کارتریج یا مغزی شیر اهرمی در آن قرار می گیرد. امّا بدنه دایورتر فقط به شیر توکار حمام مربوط است و مانند شیر جهت دهنده در شیر حمام روکار محل خروج آب (آبریز، سردوش اصلی، دوش تلفنی) را مشخص می کند. می توان گفت بدنه مرکزی و دایورتر نقش تنه شیرآلات روکار را بازی می کنند و اجزای متفاوت جهت عملکرد شیرتوکار را در خود جای می دهند.
  • شیر توالت توکار دارای قلاب نگهدارنده شیلنگ توالت نیز است که یا بر روی پنل و یا به طور مستقیم بر روی دیوار نصب می شود.
  • شیر روشویی و شیر حمام توکار نیز دارای آبریز هستند که به تناسب طرح مدل های گوناگونی دارد.
  • پنل و دستگیره کنترل آب و اتصالات مربوط به خروج آب نیز مانند بدنه مرکزی بخشی از ساختار همه انواع شیرآلات توکار است که بر روی دیوار قرار می گیرد و در واقع مرکز کنترل شیرآلات توکار به حساب می آید.

جنس بدنه مرکزی و دایورتر در شیرآلات توکار

بهترین جنس برای تولید بدنه مرکزی و دایورتر شیرآلات توکار شمش برنج استاندارد است. بهترین شمش برنج برای تولید شیرآلات و تولید بدنه مرکزی و دایورتر، بین 58 تا 60% مس، زیر 2.5% سرب و حدود 38% روی دارد و مقداری ناخالصی که اجتناب ناپذیر است. ماده اولیه را می توان در کارخانه و در زمان تولید با دستگاه کوانتومتر آنالیز کرد و از درصد این عناصر و استاندارد بودن شمش برنج اطمینان پیدا کرد.

شیر توکار

جنس پنل یا کاور شیرآلات توکار

جنس پنل یا کاور (قالپاق) شیرآلات توکار می تواند از برنج و یا ورق استیل باشد. پنل برنجی به روش ماشین کاری تراشیده می شود و نسبت به پنل استیل بسیار زیباتر، مقاوم تر و با دوام تر است. در روش ماشین کاری به کمک ابزار برش بخش های از قطعه تراشیده می شود تا فرم دلخواه به دست آید. پنل استیل در واقع طی فرایند پِرِس یک ورق (حلبی) شکل می گیرد و نسبت به پنل برنجی ضعیف تر است.

روش تولید بدنه مرکزی و دایورتر در شیرآلات توکار

همانطور که مطرح شد، بدنه مرکزی و دایورتر معمولاً از جنس شمش برنج استاندارد تولید می شود. امّا روش تولید این قطعات می تواند متفاوت باشد. در روش ریخته گری مایع مذاب در قالب ریخته می شود و پس از سرد شدن شکل قالب را به خود می گیرد. روش فورج شکل دادن به فلز از طریق وارد کردن فشار به آن است. در واقع ماده اولیه به دمایی رسانده می شود که شکل دادن به آن امکانپذیر است، سپس درون قالب قرار میگیرد و در اثر فشار وارده شکل قالب را می گیرد. متعلقات شیرآلات توکار که به روش فورج تولید می شوند مقاومت و دوام بسیار بالایی نسبت به بدنه های ریخته گری شده دارد و مشکلاتی مانند ترک یا سوراخ های احتمالی برای آن ها پیش نمی آید.

بدنه مرکزی شیرآلات توکار

الزامات نصب شیرآلات توکار

با توجه به پیچیدگی نصب شیرآلات توکار نسبت به مدل های روکار بهتر است از یک متخصص نصب شیرآلات توکار کمک بگیرید تا از مشکلات احتمالی نصب و نیاز به شکافتن دیوار جهت برطرف کردن آن ها پیشگیری کنید. علاوه بر این، حتماً بر روی استفاده از لوله و اتصالات با کیفیت توسط نصاب تأکید نمایید و در زمان مناسب (پیش از سیمان کاری و کاشی کاری) با نصاب خود تماس بگیرید. البته که یک راهنمای نصب شیرآلات توکار می تواند به شما در این زمینه اطلاعات دقیقی بدهد امّا بهتر است در این مورد ریسک نکنید و نصب را به فردی با تجربه بسپارید که به فوت و فن های این کار مسلط است.

شیرآلات توکار یکی از انواع شیرآلات است که در مدل ها و رنگ های متنوع تولید می شود. یک ست شیرآلات می تواند تنها به صورت روکار یا توکار و یا ترکیبی از این دو باشد. در این راهنمای خرید شیرآلات توکار پس از معرفی شیر توکار، معایب و مزایای این نوع شیرآلات بررسی شد. مهمترین مزایای شیرآلات توکار ظاهر مینیمال و سادگی تمیز کردن شیرآلات و مهمترین عیب شیرآلات توکار نیاز به شکافتن دیوار در صورت بروز اشکال در مکانیزم اصلی آن است. تفاوت اصلی شیرآلات توکار و روکار نیز فرم ظاهری، نوع و محل نصب متفاوت آن هاست وگرنه تمام مواردی که در راهنمای خرید شیرآلات به آن ها اشاره شده است، در خرید شیرآلات ساختمانی توکار نیز اهمیت دارد. علاوه بر این، در صورتی که قصد خرید شیر توکار برای منزل قدیمی خود دارید، با در نظر گرفتن بودجه کافی و کمک گرفتن از نقشه لوله کشی می توانید بخش مناسبی در دیوار را جهت نصب شیر توکار خود در نظر بگیرید.